3–6 minuuttia tai 15 sekuntia

Kestävän kehityksen mukaiseen sähköiseen bussiliikenteeseen panostetaan edelläkävijäkaupungeissa juuri nyt. ABB:n erilaisilla latausratkaisuilla bussin voi ladata pääte-pysäkillä joko 3–6 minuutissa tai pysäkkien pikalatauksella 15 sekunnissa.

Uutinen on julkaistu ABB Oy:n power-asiakaslehden numerossa 2/2017.

Pyrkimys melun ja päästöjen vähentämiseen on saanut edistyksellisimmät kaupungit Suomessakin jo ottamaan ensimmäiset askeleet joukkoliikenteen sähköistämisen suuntaan.

Yli 100 vuotta liikkumisen ratkaisuja tarjonnut ABB on aktiivisesti mukana viemässä harppauksin kehittyvää alaa ja sen ekosysteemiä eteenpäin tavoitteenaan olla johtava laitetoimittaja. ”Latausratkaisumme on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden ja muiden avainosapuolten kanssa, ja ne on testattu perusteellisesti ennen markkinoille tuontia”, sanoo Thierry Lassus, Head of e-Bus initiative ABB:ltä.



OppCharge-latausasemilla vahva jalansija
Modulaarinen OppCharge on ABB:n suosituin latausratkaisu. Se soveltuu sekä hybridi- että täyssähköbussien lataukseen, koska se pohjautuu avoimiin rajapintoihin ja standardeihin.

”OppCharge-lataus kestää ainoastaan 3–6 minuuttia ja se tapahtuu päätepysäkeillä samanaikaisesti, kun bussi ottaa matkustajia kyytiin”, Lassus kertoo.

Euroopan suurin, yli 100 sähköbussin käyttämä latausverkosto Belgian Charleroissa toteutetaan ABB:n OppCharge-ratkaisulla. Lisäksi järjestelmiä on tilattu tai toimitettu muun muassa Ruotsiin, Kanadaan ja Luxemburgiin.

Flash charging kestää vain 15 sekuntia
Intensiivisimmille bussireiteille, joissa aikataulu ei salli jäädä päätepysäkille minuuteiksi, ABB on kehittänyt oman teknologian, jolla latausaika jaetaan reitin varrelle.

”Bussia ladataan latauspysäkeillä korkealla teholla 15 sekunnin ajan, jotta se pääsee etenemään taas seuraavan pysäkinvälin”, Lassus kertoo. Vuoden 2018 alusta Geneven vilkkain bussilinja käyttää ABB:n flash charging -teknologiaa, joka on ollut kaupungissa demokäytössä jo vuodesta 2014 lähtien.

ABB:ltä löytyvät latausratkaisut myös kehäreittejä ajaville busseille sekä johdinautojen sähköistämiseen.

”Bussiliikenteen sähköistämisen suuri aalto on jo alkanut, ja lähivuosina tahti vain kiihtyy”, Lassus sanoo. ”Kaikki ratkaisumme ovat jo kaupallisessa vaiheessa, joten olemme täysin valmiit alan buumiin”, hän toteaa.

ABB:n OppCharge-latausasemat
ABB on toimittanut OppCharge-latausasemia muun muassa Belgiaan, Luxemburgiin, Kanadaan ja Ruotsiin. Niiden teknologia noudattaa kansainvälisiä sähköisten liikennevälineiden pikalatauksen IEC 61851-23- ja OppCharge-standardeja.

Tämä takaa, että sähkösuunnittelu ja turvallisuusjärjestelmät ovat EU-säännösten mukaiset. Yhteisen standardin ansiosta latausasemia voivat käyttää kaikkien valmistajien bussit riippumatta siitä, ovatko ne hybridejä vai täyssähköbusseja.

Modulaarisen rakenteen ansiosta lataustehoksi voidaan valita tarpeen mukaan joko 150, 300 tai 450 kW. Järjestelmien arkkitehtuuri ja toimintaperiaatteet on suunniteltu palvelemaan sähköisen liikenteen nopeasti kehittyvää ja laajenevaa ekosysteemiä myös tulevaisuudessa.

Teksti: Laura Cankar, kuva: ABB

    •   Peruuta
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Tulosta
      • Lähetä
    •   Peruuta
    seitp202 189517b043e80d19c125813700441091