Robottikäsi valvoo laatua

Vaajakoskelaisen Stresstechin kaupallistamaan Barkhausenin kohinamittaukseen luottavat laadunvalvonnassaan niin Airbus kuin Ferrari. Mittausanturia liikuttaa ABB:n teollisuusrobotti.

Uutinen on julkaistu ABB Oy:n power-asiakaslehden numerossa 1/2017.




Saksalaisfyysikko Heinrich Barkhausen havaitsi jo vuonna 1919 mielenkiintoisen ilmiön, jolle keksittiin hyötykäyttöä vasta paljon myöhemmin. Kun hän magnetoi teräskappaletta ulkoisella magneettikentällä, kappaleen magneettisuus muuttui portaittain. Hyppäykset voitiin muuttaa ääneksi, jota alettiin kutsua Barkhausenin kohinaksi.

Barkhausenin kohinaan perustuva mittausanturi on tarkin tapa havaita magneettisten metallien pinnan vaurioita. Anturi havaitsee sekä jännityksen että kovuuden muutokset – molemmat ovat tärkeitä tekijöitä kappaleen kestävyyden kannalta.

Barkhausenin havainnon onnistui ensimmäisenä kaupallistamaan mittalaitteeksi vaajakoskelainen Stresstech vuonna 1983. Mittausjärjestelmän tieteellistä haastavuutta kuvaa se, ettei vielä vuonna 2017 yritykselle ole ilmaantunut kunnollista kilpailijaa.

”Meillä on hyvä etumatka”, yrityksen toimitusjohtaja Lasse Suominen sanoo.

Hyödyntäjiä ilmiöllä sen sijaan riittää. Barkhausenin kohina-anturia käytetään esimerkiksi Airbusin, Boeingin, Mercedes-Benzin ja Ferrarin laadunvalvonnassa.

Barkhausen-kohinan mittauksessa tarvitaan vakaata kättä. Geometrialtaan monimutkaisten kappaleiden tarkastuksessa tuo käsi on lähes poikkeuksetta teollisuusrobotin. Autoteollisuudessa Stresstechin antureiden yleisin tarkastuskohde ovat hammaspyörät.

”Robotti on ainoa järkevä tapa tarkastaa hammaspyörän pintarakenne”, kertoo Suominen.

Nykyisin Stresstech luottaa ABB:n robottitekniikkaan.

”ABB:n robotit on helppo ohjelmoida ja tuki on hyvä”, listaa Suominen syitä ABB:n robotteihin siirtymiselle.

Stresstech on toimittanut Barkhausenin kohinaa mittaavia robottiyksikköjä noin 50 kappaletta ympäri maailmaa. ABB:n robotit liikuttavat Stresstechin mittausanturia esimerkiksi kuorma-autovalmistaja Scanian tehtaalla Ruotsissa, hammaspyörävalmistaja SEW:n tehtaalla Brasiliassa ja autoteollisuuden alihankkija Mahlen USA:n tehtaalla.

Teksti: Petja Partanen
Kuvat: Stresstech

    •   Peruuta
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Tulosta
      • Lähetä
    •   Peruuta
    seitp202 ca3321664e577fbcc12580a5003a7cd2