Nantes valitsi ABB:n uraauurtavan sähköbussiteknologian

2017-10-27 - ABB:n kehittämä maailman nopein pikalatausteknologia otetaan käyttöön ensimmäisissä täysin sähköllä kulkevissa busseissa.

ABB on voittanut sveitsiläisen linja-autovalmistaja HESSin 17 miljoonan euron tarjouskilpailun, jossa ABB valittiin toimittamaan pikalatausteknologian 20 sähköbussiin ja niiden infrastruktuuriin Ranskan Nantesissa. Bussit tulevat julkisen liikenteen operaattorin Société d'Economie Mixte des Transports de l'Agglomération Nantaise (Semitan) käyttöön.



Nantesin bussien katoille asennetut akut ladataan valituilla pysäkeillä 20 sekunnissa 600 kilowatin sähköteholla samalla, kun matkustajat nousevat bussiin ja poistuvat siitä. Kyseessä on maailman nopein pikalatausliitäntäteknologia, ja bussin yhdistäminen latauspisteeseen kestää alle sekunnin. Kun akkuja vielä ladataan linjan päätepysäkillä 1–5 minuuttia, ne ovat jälleen täynnä.

ABB:n pikalatausteknologia ja ajoneuvon sähkölaitteistot, jotka mahdollistavat pikalatauksen, ovat osa sen innovatiivista TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) -ratkaisua – alansa johtavaa teknologiaa maailmassa.

Sähköbussit tulevat kulkemaan reitillä Busway Bus Rapid Transit (linja 4), joka yhdistää Nantesin historiallisen keskustan ja Loiren eteläpuolella sijaitsevat kunnat. Uusi bussijärjestelmä lisää matkustajakapasiteettia 35 prosentilla ja kuljettaa noin 2 500 työmatkalaista ympäristöystävällisesti joka tunti. Reitillä on sen avaamisen jälkeen vuonna 2006 alkanut kulkea yhä enemmän matkustajia. HESSin 24-metriset täysin sähköllä kulkevat bussit tulevat olemaan maailman ensimmäisiä pikalatausteknologialla varustettuja busseja. Tämän myötä matkustajakapasiteetti kasvaa, julkisen liikenteen päästöttömyys lisääntyy ja melu vähenee. Bussien odotetaan olevan käytössä vuoden 2018 loppuun mennessä.

"Tässä vallankumouksellisessa teknologiassa ei tarvita ilmajohtoja, ja sen ansiosta saadaan käyttöön hiljaista, päästötöntä joukkoliikennettä vaihtoehtona fossiilisella polttoaineella kulkeville busseille. Tämä on malli tulevaisuuden kaupunkiliikenteelle", sanoo johtaja Claudio Facchin ABB:ltä.

Jokaiseen uuteen sähköbussiin mahtuu 151 matkustajaa. Ne varustetaan energiatehokkaalla ABB-voimansiirtoteknologialla, joka sisältää vetojärjestelmän ja lisämuuntajat, kestomagneettimoottorit, katolle asennettavat akut ja energiansiirtojärjestelmät.

    •   Peruuta
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Tulosta
      • Lähetä
    •   Peruuta

    Yhteydenotto

    Lisätiedot:
    seitp202 d8049be1c04afaeec12581c60017acaf