Moderni klassikko

ABB:n aluemyyntijohtaja Leevi Peltonen kollegoineen on pitänyt Jussin maan suosituimpana asennuskalustesarjana pian 30 vuoden ajan.

Uutinen on julkaistu ABB Oy:n power-asiakaslehden numerossa 1/2017.


Leevi Peltonen vaihtoi vapaa-ajantuotteiden ja uistimien markkinoinnista sähkötarvikkeisiin vuonna 1988, ja sillä tiellä on pysytty. ”Muutaman vuoden jälkeen mietin, miksi näiden pistorasioiden kanssa touhuan. Syynä ovat edelleen hyvät asiakassuhteet – ja työkaverit.”

Maan painetuimman sähkökytkimen asema on vankkumaton. ”Jussi-asennuskalustesarja tuli markkinoille maaliskuussa 1987, ja muutamassa vuodessa se alkoi kolkutella markkinajohtajan asemaa”, aluemyyntijohtaja Leevi Peltonen muistelee.

Peltonen hyppäsi menestyjän kelkkaan vuonna 1988, kun hänet nimitettiin asennuskalusteiden markkinointipäälliköksi. 1980-luvun lopulla meni kovaa – niin Jussilla kuin koko Suomella.

”Se oli positiivista aikaa, liikevaihto kaksinkertaistui useana vuonna.”

Pian 30 vuotta täyttävän tuotesarjan kehitys lähti liikkeelle käytännön tarpeesta. Porvoon tehtaan asennuskalusteet olivat aluksi saksalaista suunnittelua.

”Tuli pian selväksi, että tuotteet pitää sopeuttaa Suomen markkinoille, asennuskulttuuri kun oli Suomessa niin erilainen”, Peltonen kertoo.

Kun tuotesuunnittelijoiden tuottamat vaihtoehdot testattiin markkinatutkimuksessa, voitti Jussin design ylivoimaisesti.

Siitä huolimatta Peltonen ja hänen kollegansa eivät osanneet arvata, että tuotesarja olisi markkinajohtaja vielä 30 vuotta myöhemmin.

”Toista vastaavaa sarjaa ei ole markkinoilla. Kilpailijat ovat samana aikana uusineet tuotesarjansa moneen kertaan.”

Jussi suunniteltiin jo alunperin pitkäikäiseksi, sillä se ei vaihda väriä ikääntyessään.

”Materiaali ei kellastu UV-säteilyn vaikutuksesta.”

Tänään Jussi-sarjan pitkän elinkaaren edut näkyvät saneeraustyömailla.

”Jos pistorasioita tai katkaisimia pitää uusia, saa tilalle samanlaisen.”

Toinen monille asiakkaille tärkeä seikka on kotimaisuus. Jussi-asennustuotteet valmistetaan edelleen Porvoossa, jossa avattiin juuri uusi, pitkälle automatisoitu tuotantolinja. Myös tuotekehitykseen panostetaan tarmolla.

”Vaikka Jussi-sarja näyttää aivan samalta kuin vuonna 1987, on sen tekniikka uusiutunut moneen kertaan”, Peltonen muistuttaa.

Mikä on Jussin menestyksen salaisuus?
Peltosen mielestä ykkösasia on onnistunut, ajaton design.

”Trendit tulevat ja menevät, mutta Jussin muotoon ei kyllästy.”

Nyt Jussista on tullut jo klassikko. Pitkään kotien sähköistykseen sopivaksi sarjaksi mielletty Jussi hyväksytään tänään myös julkisiin rakennuksiin ja hotelleihin. Suomen lisäksi Jussiin törmää myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Vuosikymmenten varrella muotoilusta on myös tullut entistä tärkeämpi myyntiargumentti. Vielä 1990-luvulla asennuskalusteista päätti sähköurakoitsija, tänään entistä useammin arkkitehti tai kohteen rakennuttaja.

Erityisen paljon sähköasennusten ulkonäköä pohtivat pientalorakentajat.

”Kuluttajamessuilla päätöksentekijä on usein perheen nainen”, Peltonen kertoo.

Vieläkö Jussi on voimissaan 30 vuoden kuluttua, 60-vuotispäiviään juhlimassa?
”Hyvä kysymys. Edellytykset ainakin ovat hyvät”, Peltonen pohtii.

Jussi-sarjan TOP5-myyntiargumentit
Leevi Peltonen, aluemyyntijohtaja
  1. Ajaton design
  2. Varma valinta ”Jussi-sarjaa on kehitetty 30 vuotta asiakkailta saadun palautteen pohjalta. Lastentaudit ovat historiaa.”
  3. Kattava sarja: ¨Jussi sopii kaikkiin uudis- ja saneerausasentamisen tarpeisiin niin uppo- kuin pinta-asennuksiin, ja sarjassa on laaja valikoima erilaisia elektroniikkatuotteita.¨
  4. Helppo asennettavuus: ”Jussi on nopea ja helppo asentaa. Useimmilla sarjan uudistuksilla on haettu juuri helppoa asennettavuutta.”
  5. Kattavasti saatavilla: ”Jos tarvitset jonkun tuotteen, se on helposti saatavilla tukuista ja noutopisteistä. Tehtaalla kiinnitämme erityistä huomiota toimitusvarmuuteen.”

Miljoonainvestointi uuteen tuotantolinjaan
Lähes kaikki Jussi-sarjan tuotteet valmistetaan ABB:n Porvoon tehtaalla. 100 henkeä työllistävä tehdas valmistaa kaikkiaan noin 25 miljoonaa kytkintä, pistorasiaa, jatkoholkkia ja asennusrasiaa vuosittain. Uusi tuotantolinja Porvoossa kolminkertaistaa kytkinten vuosittaisen tuotantokapasiteetin.

ABB on ainoa Suomessa asennustuotteita valmistava yhtiö, ja Porvoo- tehdas yksi ABB:n automatisoiduimmista. Kymmenen vuoden aikana ABB on investoinut Porvoossa automaatioon yli 15 miljoonaa euroa. Investointien myötä tuottavuus on viidessä vuodessa parantunut 42 prosenttia. Tuotannossa työskentelee kaikkiaan 43 robottia, niiden joukossa Suomen ensimmäinen kaksikätinen YuMi®-yhteistyörobotti sulassa sovussa ihmisten kanssa.

Teksti: Petja Partanen
Kuva: Ismo Henttonen

    •   Peruuta
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Tulosta
      • Lähetä
    •   Peruuta
    seitp202 ebec0b239b864da9c12580a50037b489