ABB-teknologiat: Azipod®-propulsiojärjestelmät

ABB:n Azipod®-propulsiojärjestelmät ovat vaikuttaneet huikeasti laivojen ja kelluvien alusten käyttötehokkuuteen vähentämällä niiden energiankulutusta ja kasvihuonekaasupäästöjä jopa 25 prosentilla.

Azipod aukoi uusia uria meriteknologiassa vuonna 1990 yhteistyössä Suomessa sijaitsevan Masa-Yards -telakan (nykyään STX Europe) kanssa, kun maailman ensimmäinen sähköiseen ruoripotkuriin perustuva propulsiojärjestelmä kiinnitettiin laivan ulkorunkoon.

Azipod (AZImuthing electric POdded Drive) perustuu ABB:n mullistaviin innovaatioihin, jotka liittyvät AC-moottoreihin, taajuusmuuttajiin, puolijohtimiin ja potkurijärjestelmiin. Yksikkö on sähkökäyttöinen, potkuria pyörittävä sähkömoottori on laivan ulkopuolella olevassa ”kapselissa”. Kapseli pyörii 360 astetta pystyakselinsa ympäri ja tuottaa työntövoiman joka suuntaan, mikä tarkoittaa sitä, että laivan ohjattavuus on ennennäkemättömän hyvä.

Tehokkaat laivaan asennetut taajuusmuuttajat ohjaavat Azipod-yksikössä sijaitsevaa suuritehoista sähkömoottoria. ABB-generaattorit tuottavat sähköä propulsiojärjestelmälle ja koko aluksen tarpeisiin.

Azipod-järjestelmän ominaishyödyt, pieni polttoaineenkulutus, pienemmällä teholla saavutettava kulkunopeus, entistä parempi ohjattavuus, alhaisempi melutaso ja kompakti koko, vähentävät avomerialusten energiankulutusta tyypillisesti 5–15 prosentilla, ja jopa 25 prosentin säästöjä on havaittu.

Tähän saakka yli 100 alukseen on asennettu Azipod-yksiköt, joita on käytetty yhteensä yli seitsemän miljoonaa tuntia vaativimmissa merisovelluksissa: jäänmurtajissa, ylellisissä risteilyaluksissa, tutkimusaluksissa ja huoltoaluksissa sekä poralautoissa, ro-ro ja ro-pax lautoissa ja luksusjahdeissa.

The Polar Pevek, Ice 10-class icebreaker, is equipped with two Azipod units.

Verrattuna tavanomaiseen propulsioakseli- ja päämoottorivaihtoehtoon Azipod-järjestelmä kuluttaa vähemmän polttoainetta, parantaa hydrodynaamista tehokkuutta tuntuvasti ja vie entistä vähemmän tilaa aluksella.

Azipod-järjestelmien hyvän ohjattavuuden avulla alukset voivat toimia entistä turvallisemmin ahtaammissa väylissä ja haastavammissa meriolosuhteissa, ja melun sekä tärinän lähes täydellinen vaimennus tuo käyttömukavuutta etenkin ylellisten risteilyalusten matkustajille.

Vuonna 2009 ABB toi markkinoille tämän palkitun teknologian toisen sukupolven, Azipod XO:n, jonka tarkoituksena on parantaa merialusten tehokkuutta entisestään. Azipod-teknologiaan perustuvilla tuotteilla saadaan ratkaisuja pieniin ja suuriin aluksiin, esimerkiksi konttialuksiin ja nesteytettyä maakaasua kuljettaviin säiliöaluksiin sekä jäänmurtajiin ja jäissä kulkeviin aluksiin sekä öljynporauslauttojen kaltaisiin sovelluksiin.

Merkittäviä Azipod-saavutuksia:

Kiinalaisen junalautan 25 prosentin polttoainesäästöt
Bohainmeren halki kulkeva junalautta yhdistää Kiinassa sijaitsevat Dalianin ja Yantain kaupungit, joiden välinen etäisyys on 185 kilometriä. Lautta otettiin käyttöön vuonna 2007. ABB toimitti Azipod-teho- ja -propulsioratkaisut kolmea uutta lauttaa varten, joihin kuhunkin mahtuu 50 tavaravaunua, 50 rekkaa (20-tonnista), 25 matkustajavaunua ja 400 matkustajaa. Bohai Train Ferry -yhtiön mukaan alukset kuluttavat 25 prosenttia vähemmän energiaa kuin tavanomaiset ro-ro-alukset.

Mittavia säästöjä japanilaisille pikalautoille
Kaksi Japanin suurinta ja nopeinta RoPax-matkustajalauttaa olivat maailman ensimmäiset alukset, joihin asennettiin ABB:n vastakkain pyöriviin potkureihin perustuvat Azipod-propulsiojärjestelmät. Alukset otettiin käyttöön vuonna 2004, ja ne ovat saaneet aikaan tuntuvaa hyötyä omistajalleen, Shin Nihonkai Ferry -yhtiölle. Esimerkiksi polttoaineenkulutus on vähentynyt 20 prosenttia aikaisempiin aluksiin verrattuna. Alukset ovat edeltäjiään nopeampia, ja niihin mahtuu 15 prosenttia enemmän rahtia.

Syvänmeren porauslauttojen tehokkuuden ja luotettavuuden parantaminen
Azipod CZ on ainutlaatuinen, porausaluksiin ja -lauttoihin tarkoitettu potkurijärjestelmä, joka vaatii jopa 15 prosenttia vähemmän tehoa kuin mekaaninen potkuri. Maailman suurimmalla meriporausurakoijalla Transoceanilla on kaksi syvänmeren porauslauttaa, joihin kumpaankin on asennettu kahdeksan Azipod CZ -potkuria. Niitä on käytetty yhteensä noin 700 000 tuntia, ja ne tuottavat Transoceanin syvänmeren porauksessa tarvittavan tehokkuuden ja luotettavuuden.

Maailman suurin risteilyalus
Royal Caribbean International- varustamon Oasis of the Seas on tällä hetkellä maailman suurin risteilyalus, ja alukseen mahtuu miehistön lisäksi yli 7 500 matkustajaa. Alus on lajissaan ensimmäinen, johon on asennettu kolme täysin ohjattavaa Azipod-yksikköä. Kolmas yksikkö tuo lisäohjausominaisuuksia, joustavuutta ja tehoa, joita näin suuri alus vaatii.

Vuonna 2009 käyttöön otettu Oasis of the Seas on tällä hetkellä kaikkien aikojen suurin risteilyalus, ja se on ensimmäinen, johon on asennettu kolme täysin ohjattavaa Azipod-yksikköä. Azipod-järjestelmän alhainen melutaso on erityisen tärkeä asia ylelliselle risteilyalukselle.

ABB on maailman johtava meriteollisuuden sähkövoima- ja propulsiojärjestelmien toimittaja, jonka kattava valikoima sisältää sähköntuotanto- ja jakelujärjestelmiä sekä aluksen ohjausjärjestelmiä.

    •   Peruuta
      • Twitter
      • Facebook
      • LinkedIn
      • Weibo
      • Tulosta
      • Lähetä
    •   Peruuta
    Azipod-yksiköt sisältävät suuritehoiset sähkömoottorit, jotka pyörittävät potkuria ja säästävät aluksella tilaa lisärahdille ja entistä joustavammalle suunnittelulle.
    seitp202 eb554116c514dcddc125784d00543c73